Limiet bereikt… daarom deze challenge

“Limiet bereikt? Dat zette ons wel even aan het denken…” Martijn Verschuren, Manager Business Development bij H4A, moest even schakelen toen hij van de netbeheerder te horen kreeg dat H4A met de recente uitbreiding van zijn elektriciteits-infrastructuur het maximaal mogelijke bereikt heeft. Verdere uitbreiding in de toekomst zit er niet in. Wat betekent dit voor het bedrijf?

Energy

Limiet bereikt... daarom deze challenge

“Bij H4A verbruiken we flink wat energie en zijn we al jaren bezig met verduurzaming”, legt Martijn uit. Het bedrijf heeft al een maximaal aantal zonnepanelen liggen (420) en sorteert actief voor op 100% emissieloos rijden. “Op dit moment is 10% van onze 200 personenauto’s elektrisch en schaffen we alleen nog maar emissieloze auto’s aan. Vanaf volgend jaar gaan we ook ons bedrijfswagenpark verduurzamen en schaffen we de eerste elektrische bestelbussen aan. Al deze elektrische voertuigen moeten we natuurlijk opladen en dus hebben we onlangs onze infrastructuur verzwaard met 10 extra laadpunten voor auto’s en overig materiaal.”

Hoe nu verder?

Op dat moment kreeg H4A van de netbeheerder een seintje: geen probleem, deze verzwaring, maar het is de laatste. In verband met netwerkcongestie zal een verdere verzwaring in de toekomst niet mogelijk zijn. Martijn: “Dan denk je wel even ‘oh… hoe nu verder?’ De komende drie, vier jaar kunnen we nog wel vooruit met wat we nu hebben, maar als we in de toekomst bijvoorbeeld nog een extra laadmogelijkheid willen voor een elektrische vrachtwagen, dan is dat dus een probleem.”

Ook in commercieel opzicht

Niet alleen in het licht van het Klimaatakkoord vindt Martijn het belangrijk om de zero-emissiedoelen te halen, ook in commercieel opzicht is dit een belangrijk streven. “Onze opdrachtgevers vragen ernaar. Je bent in het voordeel wanneer je als bedrijf de activiteiten zero emissie kunt uitvoeren. Nu verwacht ik echter niet dat wij als enige tegen het plafond van beschikbare energie zullen aanlopen. De concullega’s zullen hier ook last van hebben, zowel op nationaal als internationaal niveau. Maar het is wel een issue.”

Meer transparantie

Hoe groot het issue vandaag de dag is, is echter niet helemaal duidelijk voor Martijn. “Je hoort er nog zo weinig over. Het was voor ons een verrassing, toen we het te horen kregen. We hebben helemaal niet het idee dat we nou al heel veel vragen met ons aantal laadpalen en we weten ook niet hoeveel ruimte er werkelijk nog is op het net. Is het probleem nu al nijpend, of valt het nog wel mee? Ik hoop dat de Boost the Grid challenge daar wat meer transparantie in gaat bieden.”

Waterstof

Achterover leunen en afwachten wat de tijd ons brengt, zijn we bij H4A niet van plan. “Al voordat we te horen kregen dat we aan onze limiet zitten, waren we met alternatieve mogelijkheden voor elektrisch vervoer bezig. Mede ook omdat elektrisch vervoer voor onze zwaardere machines geen geschikte optie is. De accu’s zijn gewoonweg niet sterk genoeg. Daarom onderzoeken we al langere tijd de mogelijkheden van waterstof.”

Martijn verwacht veel van dit alternatief. “Niet alleen voor ons, maar voor iedereen. Elektrische voertuigen rijden vaak overdag en worden vervolgens massaal aan het eind van de werkdag opgeladen. Als iedereen straks elektrisch zou rijden, zou dit congestieproblemen geven. Waterstof zou een mogelijke oplossing kunnen zijn.”

Elektriciteit altijd de voorkeur

Samen met andere grote spelers in de regio, onderzoekt H4A dan ook naar oplossingen in die richting. “Een waterstof tankstation voor wegtransport en schepen zou ideaal zijn. Dan kunnen we ons werk emissieloos uitvoeren zonder het elektriciteitsnetwerk verder te belasten. Evengoed zullen we grotendeels elektrisch willen blijven rijden, dat is nu eenmaal makkelijker en goedkoper. Ik hoop dan ook dat de Boost the Grid challenge goede nieuwe oplossingen gaat opleveren.”

Jeroen

Vragen?

Jeroen van Oijen

Business Coach