Een challenge van:
logo_yara

Yara Good Hoousekeeping Challenge

Binnen 1 jaar het beste opgeruimde fabrieksterrein van de Zeeuwse industrie hebben. Niet alleen rondslingerend afval meer, maar ook keurig opgeborgen materialen, geen overvolle containers of gemorste grondstoffen, dat was het doel van Yara.

Yara - Good houskeeping challenge

Terugblik

Het grote fabrieksterrein van Yara in het Zeeuwse Sluiskil kent veel bedrijvigheid. Er zijn dagelijks veel mensen aanwezig met allerlei verschillende werkzaamheden, maar ook een breed publiek aan gasten, contractors, studenten en personeel. Veel achtergelaten rommel kan voor hen onveilige situaties veroorzaken. Een veilige omgeving is een nette omgeving. Dat was wat Yara wilde zien op het uitgestrekte terrein dat nagenoeg zo groot was als een klein Zeeuws dorpje. De uitdaging ging verder dan rondslingerend afval alleen. Yara streefde naar netjes opgeborgen materialen, geen overvolle containers of gemorste grondstoffen. Ook kleine incidenten, zoals een aanrijdschade tegen een paaltje, werden nog onvoldoende gemeld.

Eerder ingezette middelen

Het was geen makkelijke uitdaging. Er was een mentaliteits- en gedragswijziging nodig bij vele honderden betrokkenen in alle lagen van de organisatie én daarbuiten. Op de site van Yara zijn dagelijks namelijk zo’n 400 van de ruim 600 Yara-medewerkers en 150 tot 200 contractors en leveranciers aanwezig. Nooit zijn alle Yara-medewerkers allemaal tegelijk aanwezig, want ongeveer de helft van het personeel werkt in vijf ploegen verdeeld over 3 shifts, die steeds werk van elkaar overnemen. Tijdens een ’turnaround’ liepen het aantal extra mensen soms op tot wel 1.200 per dag. Het is bovendien een mix van allerlei disciplines, opleidingsniveaus, nationaliteiten, talen en culturen. Zij werken allemaal op het Yara-terrein, dat groot -en vanwege de 90-jarige geschiedenis- op sommige plekken gedateerd was.

Yara had al eerder geprobeerd verbeteringen door te voeren door mensen aan te spreken, halfjaarlijkse collectieve Good Housekeeping-rondes te doen en een controle- en rapportageproces. Toch zagen ze nog niet het gewenste resultaat.

Doel van de challenge

Yara had als doel om binnen 1 jaar het best opgeruimde fabrieksterrein van de Zeeuwse industrie te hebben en dat ook zo te kunnen houden. Niet vanwege die podiumplek, maar vanwege de aantoonbare relatie tussen een opgeruimd terrein en een veilige werkomgeving. Een verzorgde en nette werkplek draagt ook bij een professionele uitstraling en een hogere betrokkenheid van medewerkers. Daarom is deze challenge in het leven geroepen, om creatieve en innovatieve ideeën te verzamelen die het bedrijf helpen dit ambitieuze doel te bereiken en te behouden.

Innovatieve oplossingen gezocht

Om dit doel te bereiken, zocht Yara naar innovatieve oplossingen die het gedrag van alle betrokkenen op het terrein kan beïnvloeden en het opruimen en netjes houden van de omgeving bevorderden. Het was van groot belang dat deze oplossingen breed gedragen worden door zowel de Yara-medewerkers als de contractors, leveranciers en andere betrokkenen die dagelijks het terrein betreden.

Resultaat

Ben Steffen, medeoprichter van Imagine Creative Agency uit Tholen, won de Yara Good Housekeeping challenge. Met zijn presentatie van ‘The Game’ won hij het Housekeeping-onderdeel van de prijsvraag. Met wat Steffen Gamification noemt, wil hij Yara helpen om via een tweetrapscampagne op ludieke wijze, in de vorm van een spel, het gedrag van een grote, diverse groep mensen te veranderen zodat er niks meer blijft rondslingeren.

Nicola (1)

Vragen?

Nicola
Telderman

PROGRAMMAMANAGER

Challenge Partners

Yara logo
Dockwize logo